ZeelandNet

Naar veelgestelde vragen
Terug naar forumoverzicht

PC crash en Backup

turbo6208 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten turbo6208 heeft ontvangen van andere leden.

Beginner
37 Reacties

13 augustus 2017, 08:40

Naar aanleiding van een antwoord op een post die ik geplaatst had kwamen er daar een paar woorden over pc crashen en backups maken langs .
Nu wil ik kennis over de computer delen met eenieder die hier in geïnteresseerd is .
Veel mensen zijn bang dat als de computer crasht ze alles kwijt zijn maar daar is een simpele oplossing voor .
Je harde schijven opdelen , hoe je dat doe is vrij simpel mits je enige kennis van de computer heb of je kan de hulp van een ander inroepen.
Het programma partition magic is hier uiterst geschikt voor kan je zo van het internet downloaden .
Stel nu dat je een harde schijf van 400 gigabyte heb kan je deze in 2 delen van 200 gigabyte opdelen wat er al op de harde schijf staat moet dus wel minder als die 200 gigabyte zijn .
Als die dan opgedeeld is dan heb je de C-schijf voor de besturing en een nieuwe D -Schijf .
Op deze D-schijf kan je dan al je foto`s en documenten en andere waardevolle bestanden van de C-schijf op over zetten .
Mocht de computer dan crashen geen nood ,de besturing en andere programma`s zoals office bijvoorbeeld terug installeren en je kan weer verder .
De bestanden op de D-schijf blijven gewoon intact , als kanttekening moet ik wel zeggen dat je mail in outlook wel verloren gaat als je deze niet backupt op de D-schijf of een ander medium ,simpele oplossing is gmail staat alles in de clout gaat niets van verloren en is overal ter wereld te gebruiken .
Heb ik nog een slimmigheidje stel je hebt per ongeluk fotos of andere documenten gewist bestaat er nog een programmetje dat heet .
GETDATABACK voor ntfs of voor de oudere systemen FAT .
Dit laat je de harde schijf doorzoeken en die kan deze terug vinden en dat kan je deze bestanden weer terug zetten wel op een andere harde schijf niet op de zelfde die je aan het scannen ben vandaar dat het handig is dat je harde schijven opgedeeld zijn .
Dit is maar een basis uitleg over hoe sommige programma`s gebruikt kunnen worden wil je er meer over weten kan je het beste eens op internet gaan zoeken om dit hier uit te leggen ben ik nog wel een uur of wat bezig .
Veel plezier.
  • Dutchplace
    Ervaren
    269 Reacties

13 augustus 2017, 10:12

Je kan beter je backup op een externe schijf instaleren. Als je harde schijf kapot gaat dan heb je zowel je c en je d ,e, f, enz niet meer. Gewoon regelmatig een kopie van je pc maken en bewaren buiten de pc. :)
    "It's life, Jim, but not as we know it."
  • fred44nl

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten fred44nl heeft ontvangen van andere leden.

Forum Ambassadeur
    1591 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

Computer Expert

Computer Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

13 augustus 2017, 10:28

er gaat niks boven een goeie backup.
    echter, één backup is soms gelijk aan géén backup :)
    er gaat niks boven een goeie utp-kabel.
  • kobuskuch

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten kobuskuch heeft ontvangen van andere leden.

Actief
    182 Reacties

13 augustus 2017, 10:50

Zeer formeel geredeneerd moet van een back-up zelfs bewezen zijn dat 'ie teruggeplaatst kan worden en dan weer werkende bestanden en een functionerend besturingssysteem geeft!
  • Jos

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Jos heeft ontvangen van andere leden.

2299 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

Computer Expert

Computer Expert

TV Expert

TV Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

13 augustus 2017, 11:31

fred44nl schreef:

en een goeie UTP-kabel dan? ;)
  • fred44nl

Forum Ambassadeur
    1591 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

Computer Expert

Computer Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

13 augustus 2017, 12:56

Jos schreef:

fred44nl schreef:

en een goeie UTP-kabel dan? ;)

die heb je zeker ook nodig :)
  • turbo6208 Auteur

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten turbo6208 heeft ontvangen van andere leden.

Beginner
    37 Reacties

13 augustus 2017, 13:36

Natuurlijk is en backup het veiligste maar het is maar om aan te geven dat er nog andere manieren zijn om het redelijk veilig te houden .
    En daar zijn genoeg dummys die een goed werkende pc nog om zeep weten te helpen dus wat is veilig .
    En nu kan ik misschien makkelijk praten in mijn pc hangen 2 schijven van 500 gig , en boven staat er nog een server te draaien met 6 terrabyte dus plek genoeg voor backups .
    Het ging mij er eigenlijk gewoon om dat de dummys onder ons wat meer besef krijgen hoe een pc werkt .
    groetjes
  • fred44nl

Forum Ambassadeur
    1591 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

Computer Expert

Computer Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

13 augustus 2017, 13:41

turbo6208 schreef:

Het ging mij er eigenlijk gewoon om dat de dummys onder ons wat meer besef krijgen hoe een pc werkt .

natuurlijk is de bedoeling goed.
    maar partities maken is niet iets voor dummys.
    dan lijkt me een advies voor een extra externe HD, waarop backups gemaakt kunnen worden, iets beter.
  • FransFrans

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Frans heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    1678 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

TV Expert

TV Expert

Computer Expert

Computer Expert

ZeelandNet.nl Topper

ZeelandNet.nl Topper

WiFi Expert

WiFi Expert

13 augustus 2017, 18:46

Ik denk dat we in deze tijd, met Cloud storage, externe harddisks, en grote USB sticks, niet meer hoeven te pielen met partities op 1 schijf. :)

Just my personal opinion.
    "The next best thing to knowing information is knowing where to find it" - Samuel Johnson
  • fred44nl

Forum Ambassadeur
    1591 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

Computer Expert

Computer Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

13 augustus 2017, 19:40

ja, dat is wel zo, maar wat weet de argeloze particulier daar van ??
    ik denk dat er heel erg veel mensen zijn, die nog nooit een backup hebben gemaakt.
    en dat is eigenlijk heel erg.
  • Rinus

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Rinus heeft ontvangen van andere leden.

Ervaren
    316 Reacties

13 augustus 2017, 20:30

fred44nl schreef:

........maar wat weet de argeloze particulier daar van ??

....

Ik denk toch dat je de gemiddelde particulier onderschat...
  • fred44nl

Forum Ambassadeur
    1591 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

Computer Expert

Computer Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

13 augustus 2017, 20:35

Rinus schreef:

Ik denk toch dat je de gemiddelde particulier onderschat...

ik hoop het voor je.
    maar ik wordt nogal eens gevraagd om allerhande computer problemen op te lossen.
    en dan merk ik vaak weinig van een of andere backup.
  • turbo6208 Auteur

Beginner
    37 Reacties

13 augustus 2017, 21:07

Partities maken is natuurlijk niet voor dummys had ik ook in mijn eerste post vermeld dat je toch wat kennis van de pc moet hebben het was meer het idee waar het mij om ging .
    Kijk ik kan altijd nog met termen gaan gooien als een image terug zetten enzo maar dan snappen de beginnelingen er al helemaal niets meer van .
    Het is iedereen zijn persoonlijke keuze of die de schijven opdeelt of niet ik vindt het een zaligheid , ik heb 4 partitities de C voor de besturing D Media voor alle film fotos en muziek E prive voor alle documenten en tenslotte de F hobby
    daar staat allles in van bladmuziek auto reparatie handleidingen en bouwtekeningen om maar iets te noemen .
    Het is net of je een op orde zijnd magazijn binnen loopt ik zie gelijk ik welk vakje ik iets moet plaatsen of moet halen.
  • fred44nl

Forum Ambassadeur
    1591 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

WiFi Expert

WiFi Expert

Computer Expert

Computer Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

13 augustus 2017, 21:18

heel begrijpelijk, maar zoiets kan ook in folders of mappen.
    daarnaast moet je op elke partitie een minimale vrije ruimte aanhouden.
    vroeger was dat 10%. tegenwoordig zijn de schijven veel groter en is waarschijnlijk 5% ook voldoende.
  • turbo6208 Auteur

Beginner
    37 Reacties

13 augustus 2017, 21:41

Ieder zijn meug als ik de Gamma binnen loop ga ik de schroefjes ook niet bij de schakelaars moeten gaan zoeken maar bij de ijzerwaar het is maar net hoe je het georganiseerd heb.
  • r0n

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten r0n heeft ontvangen van andere leden.

Forum Ambassadeur
    1020 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

13 augustus 2017, 22:53

Frans schreef:

Ik denk dat we in deze tijd, met Cloud storage, externe harddisks, en grote USB sticks, niet meer hoeven te pielen met partities op 1 schijf. :)

Klinkt leuk, maar dan ga je uit van één besturingssysteem op de PC.
    Mijn laptop is een octal-boot systeem, dan moet je wel partities maken :?
    Nu ben ik wel een extreme gebruiker........
    OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Voorstander.
  • FransFrans

Je ziet hier hoeveel reputatiepunten Frans heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    1678 Reacties
    Allrounder

Allrounder

Internet Expert

Internet Expert

E-mail Expert

E-mail Expert

TV Expert

TV Expert

Computer Expert

Computer Expert

ZeelandNet.nl Topper

ZeelandNet.nl Topper

WiFi Expert

WiFi Expert

14 augustus 2017, 13:46

r0n schreef:

[Klinkt leuk, maar dan ga je uit van één besturingssysteem op de PC.

Aangezien dat ook in 99,99% van de gevallen het geval is, lijkt me dat niet onrealistisch. :P
    "The next best thing to knowing information is knowing where to find it" - Samuel Johnson

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
Afbeelding (0)
Video (0)
Emoticons
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)